Palomiehen ammatissa on lukuisia vaaroja, mutta tämä on helposti torjuttavissa

06.08.2020

 

Vuonna 2014 tehdyn tutkimuksen mukaan palomiehet voivat käyttää 24-tuntisesta työvuorostaan yli 10 tuntia paloasemalla sisätiloissa. Usein turvallisuusasioissa huomio kiinnittyy itse sammutus- ja pelastustehtäviin, mutta haastamme sinut miettimään asiaa kokonaisvaltaisesti. Jos lähes puolet työajastasi kuluu paloasemalla, olethan huomioinut myös siellä olevat turvallisuusriskit?

Asia, mikä kuuluu meidän vahvuuksiimme, on diesel-pakokaasut ja niiden vaarallisuus. Tiedämme mm. että WHO on määritellyt dieselmoottorin aiheuttamat pakokaasut karsinogeeneiksi, eli syöpääaiheuttaviksi aineiksi. Diesel-kaasuille altistuminen liittyy kohonneeseen keuhkosyöpäriskiin. Tiedämme myös, että samat pakokaasut voivat altistaa ALS-taudille, päästöpiikit saattavat rasittaa yhtäkkisesti sydämen toimintaa tai että pienimmillä hiukkasilla on yhteys aivosyöpään. 

Eikö lentokoneiden turvallisuusselvityksissäkin sanota, että auta aina ensin itseäsi ja sitten vasta muita? Perehdymme paloautoissakin käytetyn diesel-moottorin ja erityisesti sen aiheuttamien pakokaasujen vaaroihin tarkemmin tässä artikkelissa. 

 

 

Dieselmoottoreiden äkilliset päästöt voivat olla hurjia

Dieselautojen päästöt ovat vähentyneet merkittävästi viimeisten kymmenen vuoden aikana. Myös itse dieselistä on markkinoilla nyt ympäristöystävällisempi versio. Eihän pakokaasujen hengittämisestä tarvitse olla huolissaan, kun autoissamme on nykyaikaiset DPFs-hiukkassuodattimet? Euroopan kuljetus ja ympäristöjärjestö Transport & Environmentin (T&E) mukaan tämä on kuitenkin vain osa totuudesta. 

Tällaisiin DFPs-hiukkassuodattimiin kuuluu nimittäin suodattimen itsepuhdistusjärjestelmä eli regeneraatio, jonka tarkoituksena on tasaisin väliajoin polttaa suodattimeen kertyneet nokihiukkaset ja siivota ylijäämät ulos pakoputkesta. Tällainen suodattimen puhdistus tapahtuu aina noin 400-500 kilometrin ajon jälkeen, jonka seurauksena vapautuu jopa yli 100-kertainen määrä pienhiukkasia ympäröivään ilmaan, verrattuna keskimääräisiin päästöihin. 

 

 

Koolla on väliä

Mitä väliä on jollain pienhiukkasilla? Pienillä asioilla on suuri merkitys, kuten varmasti jokainen, joka on syönyt esimerkiksi antibioottikuurin, tietää. Vielä 1800-luvun alussa, kun bakteereista ei tiedetty mitään, lääkärit nauroivat käsien pesun merkitykselle ja oli tuurista kiinni säilyttivätkö heidän mielikuvituksellisiin hoitoihin hakeutuneet potilaat henkensä. Usein pienet, silmälle näkymättömät asiat osoittautuvaat kaikkein merkittävimmiksi. Tässä esiteltynä aiheeseen liittyen hiukkaset ja niiden kolme eri kokoa:

 

  • Suurimmat ovat silmällä nähtäviä partikkeleja, kuten katupöly tai hiekoitushiekka.
     
  • Pienhiukkaset puolestaan ovat 2,5-mikrometrin (eli 2,5 millimetrin tuhannesosan) kokoisia. Verrattuna esimerkiksi hiekoitushiekkaan, tällaiset pienhiukkaset tunkeutuvat tehokkaasti hengitysilman mukana elimistöön. Niiden on arvioitu vaikuttavan rasittavan esim. sydämen toimintaa.
     
  • Ultrapienet hiukkaset tulevat suoraan pakokaasuista ja niiden kokoluokkaa mitataan nanometreillä (nanometri on metrin miljardisosa). Ultrapienillä nanohiukkasilla arvellaan olevan suuremmat haittavaikutukset kuin pienhiukksilla. Niiden epäillään päätyvän kaikkialle kehoon, myös aivoihin. Tutkimusta aiheesta on vielä verrattain vähän

 

 

Haluatko varmistua, ettet altistu diesel-pakokaasun vaaroille työpaikallasi?

Olemme toimittaneet pakokaasuratoja Suomessa jo yli 100:lle paloasemalle. Pakokaasuratamme myötäilevät auton liikkeitä, eivätkä jumiudu. Radat ovat 100 %:sesti tiiviitä, eli kaikki kaasut ja hiukkaset poistuvat sisäilmasta turvallisesti pois hallista. Pähkinänkuoressa turvallinen Plymovent-pakokaasunpoisto toimii seuraavasti:
 

  1. Pakokaasurata liitetään paloautoon heti, kun pakoputki yltää poistosuulakkeeseen, jopa ennen kun koko auto on ajanut kokonaan halliin. Puhallin käynnistyy ja pakokaasut johdetaan turvallisesti katolta ulkoilmaan.
     
  2. Pakokaasunpoisto on päällä aina, kun auton moottori on käynnissä, huolimatta ulko-ovien asennosta. Näin laitteisto toimii energiatehokkaasti verrattuna esimerkiksi tehostettuun ilmanvaihtojärjestelmään, joka on päällä koko ajan pyörittäen suuria ilmamassoja. 
     
  3. Kun autolla taas ajetaan ulos paloasemalta, pakokaasunpoistojärjestelmä irtoaa automaattisesti ja puhallin pysähtyy. 

 

Elämä on täynnä riskejä ja asioita, joista olla huolissaan. Mutta jos haluat itsellesi yhden huolenaiheen vähemmän, tilaa meiltä ilmainen kartoituskäynti työpaikallesi. Kauttamme saat nopealla toimitusajalla pakokaasunpoistolaitteet kaikille ajoneuvoille, työkoneille ja palolaitoksille. Valikoimamme pakokaasunpoistoon löydät täältä.

 

Yhteystiedot

Tammiholma Oy
Petri Järvinen
0400 302 746
petri.jarvinen@tammiholma.fi

 

 

Lähteet:

Occupational Medicine 2014;64:428-435
Aisha Dickerson, PhD, Harvard T.H. Chan School of Public Health
https://yle.fi/uutiset/3-10086339 
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001707229.html 
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/dieselit-saavat-taas-hoykytysta-hiukkaspaastot-hetkittain-jopa-100-kertaisia-syyna-puhdistusjarjestelma/a3b9174d-c8c9-40dd-ba6c-a0ddebe4cf76