Miksi liikuntapaikat valitsevat juuri Keramoren kumppanikseen?

15.04.2024

Kirkkonummen Masalassa kohoaa moderni liikuntakeskus, Joo.Arena. Seinien sisältä löytyy tyylikkäitä tiloja tenniksen, golfin, kiipeilyn, ilmajoogan ja monen muun lajin harrastamiseen. Areena vetääkin saman katon alle monen ikäistä ja lajitaustaista ihmistä, jotka liikkuvat hyvin erilaisten lattiamateriaalien päällä. Tämä tuo oman mausteensa kohteen siivoukseen.

Minkälaista on näin monipuolisen liikuntapaikan siivous ja millä keinoilla siinä tullaan alan parhaaksi? Näihin kysymyksiin haimme vastauksia itseoikeutetusti Keramorelta, joka siivoaa pääkaupunkiseudulla merkittävän määrän liikunta- ja vapaa-ajankeskuksia.

Keramoren Petri Mesterton Joo.Arenan aulassa
 

Joo.Arena on Keramorelle dynaaminen palapeli

 

Parkkipaikalle tultaessa ilma ja maa ovat harmaita, mutta sisälle saapuessa vastaamme astelevat Keramoren aurinkoiset myyntijohtaja Petri Mesterton sekä omasiivooja Joy Larga. Keramore on siivonnut Joo.Arenalla aivan sen avaamisesta asti, eli noin parin vuoden ajan.

Mesterton kuvailee areenan siivousta dynaamiseksi palapeliksi, jossa tulee ottaa huomioon paitsi tilojen erilaiset tarpeet, aikataulut sekä lattiamateriaalit, myös tilojen jatkuva eläminen. Hän vertaa liikuntahallin ja ruokakauppojen siivousta:

 - Kun ruokakaupassa ja muualla tehdään päivästä toiseen samat rutiinit ja toisen kaupan siivoaminen ei eroa paljoa toisen kaupan siivoamisesta, niin tämä kohde on enemmän uniikki, ei ole toista Joo.Arenaa. Meidän pitää koko ajan reagoida sesonkiin ja tarpeen tullen muuttaa asiakaskonseptia. Markettien siivous on enemmän toistoa ja tämä on reagointia, mikä puolestaan tekee tästä mielenkiintoista, Mesterton kuvailee.

 

Kilpailu on kovaa

 

Kuten muillakin aloilla, kilpailu on kovaa ja parhaat selviävät.

 - Eräs toinen asiakkaamme juuri kertoi, että he saavat useampia tarjouksia siivouspalveluista jopa viikoittain, mutta palvelu toimii hyvin meidän henkilökunnan kanssa.

Joy pesee salibandykentän Columbus ARA66 yhdistelmäkoneella.

Mesterton uskoo myös Joo.Arenan saavan uusia tarjouksia. Mikä siis on syynä siihen, että Keramore on saanut asiakkaikseen valtaosan pääkaupunkiseudun liikunta- ja vapaa-ajankeskuksista ja pystynyt vielä pitämään heidät vuodesta toiseen?

 - Tähän on monta syytä, mutta avainasemassa tähän on ehdottomasti meidän henkilökuntamme. Henkilöstömme on sitoutunutta ja he omistautuvat asiakkaidemme toiveille. Tästä saamme usein positiivista palautetta. Esimerkiksi Joo.Arenan lapsiparkki on avoinna vain kolmena päivänä viikossa ja siivous on mitoitettu sen mukaisesti. Hiihtolomalla se on kuitenkin auki koko viikon, jolloin meidän palvelualttiit siivoojamme siivoavat tilan tarvittaessa joka päivä, vaikka tämä ei lue palvelukuvauksessa, kertoo Mesterton.

 

Henkilökunta valttikorttina

 

Nykyisessä työelämässä on pitkään puhuttu itseohjautuvuudesta, ja Keramorella sen vaikutukset näkyvät käytännössä päivittäisessä työssä. Keramoren strategiana on, että siivoojia ei kierrätetä kohteesta toiseen, vaan he pysyvät samoissa kohteissa.

 - Kun annetaan meidän siivoojillemme koulutusta, niin pyritään todellakin siihen, että he ottavat kohteen omakseen. Tällöin siivooja oppii kohteen kaikki metkut. Hän ymmärtää ympäristön ja osaa monipuolisesti käyttää koneita ja aineita. Lisäksi hän pitää ammattisiivoojana koneet kunnossa ja toimintavalmiina.

Tenniskentän pintaan palloista kertynyt nukka saadaan tehokkaasti pois Tennant S7 lakaisukoneella.

Mesterton tuo mielellään Keramoren ammattitaitoista henkilökuntaa esille. Hän kertoo, miten henkilöstön avoimuus on yksi selkeä myyntivaltti.

 - Etenkin Joo.Arenan kaltaisissa kohteissa tämä on välttämätöntä. Esimerkiksi tenniskentät ovat varattuina tietystä ajasta eteenpäin, jolloin tietyt asiat pitää tehdä aamulla kello 7. Siivoojan pitää seurata eri tilojen kalentereita ja kommunikoida muun henkilökunnan kanssa. On ilo myös nähdä, miten siivoojat ovat taukotilassa muun henkilökunnan joukossa osana tiimiä, Mesterton maalailee.

 

Keramoren toimintamalli pohjaa asiakasta ja työntekijää kuulevaan henkilöstövuokraukseen

 

Kuten muidenkin asiakkaidensa kohdalla, myös Joo.Arenan siivous hoituu sitoutuneiden vuokratyöntekijöiden toimesta. Keramore pitää työkulttuurista huolta kiinnittämällä erityistä huomiota kaikkien osapuolten kuunteluun: niin asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden, kuin työntekijöiden vahvuuksien ja toiveiden. Näin Keramore pystyy yhdistämään asiakkaat juuri oikeisiin työntekijöihin, ja samalla pitävät työntekijät sitoutuneina ja motivoituneina tekemään hommansa parhaalla mahdollisella laadulla päivä toisensa jälkeen. Hyvä tekemisen meininki näkyy kaikissa Keramoren asiakkuuksissa: palveluvalikoima kattaa siivouksen lisäksi laajan skaalan muita perinteisiä ammatteja ja työtehtäviä aina keittiöavusta muuttoihin asti.


Palvelualtis kumppani takataskussa

 

Jutellessamme Mestertonin kanssa hän korostaa henkilökunnan tärkeyttä Keramoren menestyksen salaisuutena, mutta nostaa esiin toisenkin sidosryhmän, yhteistyökumppanit. Keramorella on luonnollisesti useita yhteistyökumppaneita, mutta siivouskonelaitetoimittajista puhuttaessa, hän haluaa nostaa esiin Tammiholman ja Keramoren tiiviin yhteistyön.

 - Kun keskustelen asiakkaan kanssa jonkin lattiamateriaalin puhdistamisesta, on ammattimaisempaa, kun voin sanoa, että otetaan keskusteluun mukaan Tammiholman kaveri, jolla on näistä kokemusta laidasta laitaan.

Esimerkkinä vuorovaikutuksellisesta yhteistyöstä on Tennant T2 yhdistelmäkoneen valinta kuntosalin kitkaisten lattioiden pesuun.

Paras puhtaustulos syntyykin usein, kun yhdistetään asiakkaan toiveet ja palveluliikkeen sekä laitetoimittajan osaaminen. Näin lopputuloksesta tulee asiakkaalle paras mahdollinen sekä siisteydellisesti että taloudellisesti.

Toimiva laitetoimittajayhteistyö kattaa luonnollisesti nopean huollon reagoinnin sekä koneiden koulutuksen, mutta erityisesti Mestertonin silmät loistavat, kun puhutaan yhteistyön vuorovaikutuksellisuudesta.

 - Tammiholma ehdottelee itse parempia ratkaisuja joihinkin paikkoihin, jolloin itse saan myytyä asiakkaillemme parempaa palvelua. Homma kulkee myös toiseen suuntaan. Jos kysyn Tammiholmasta apua jonkin lattiamateriaalin puhdistukseen, saan sitä aivan varmasti. Siitä tulikin mieleen, että mennäänkö katsomaan tuota kamppailutatamia, kun sinne pinttyy verta, hikeä, kyyneliä ja kengän jälkiä, eikä me saada niitä oikein tehokkaasti pois?